Bij digitale geletterdheid gaat het om: kennis verwerven over digitale technologie. omgaan met digitale technologie.
Sinds 2022 ben ik vakdocent in het primair onderwijs, met een voorkeur voor de middenbouw en bovenbouw. Mijn doel is om kinderen te leren hoe ze digitale apparaten kunnen gebruiken om zichzelf creatief te uiten en de basiskennis die zij opdoen te gebruiken voor de rest van hun leven.
Enkele onderwerpen die met de klas samen verken zijn:
Hoe ontwerp ik digitaal? Hoe bedenk ik een game en hoe programmeer ik deze? Welke beroepen zijn er in deze branche te vinden? Daarnaast behandelen we ook hoe je sociale media op een positieve manier kunt gebruiken, hoe je efficiënt met Google omgaat en hoe je programma's zoals PowerPoint en Keynote gebruikt en nog meer.
Voor elk onderwerp ontwikkel ik een lesplan, zodat de leerlingen stap voor stap leren en groeien in hun digitale vaardigheden.
Met groot plezier geef ik les, waarbij we samen de positieve en negatieve kanten van internet en sociale media ontdekken en bespreken. We richten ons vooral op de vele mogelijkheden die de digitale wereld biedt. Het is belangrijk dat de klas leert hoe je deze kansen kunt benutten om je voordeel te behalen. Door kritisch te kijken en bewust om te gaan met de digitale wereld kunnen ze de vaardigheden ontwikkelen die nodig zijn om succesvol te navigeren in de moderne samenleving.
Ik werk het liefst op basis van projecten, omdat dit een geweldige kans biedt om dieper op de stof in te gaan en de beste resultaten te behalen. Door aan een project te werken, kunnen we de geleerde concepten toepassen op een praktische manier. Dit helpt niet alleen bij het beter begrijpen van de lesstof, maar zorgt er ook voor dat de informatie langer blijft hangen.
Een project geeft ons de ruimte om samen te werken, onze creativiteit de vrije loop te laten en problemen op te lossen. Het stelt ons in staat om kritisch na te denken en verbanden te leggen tussen verschillende onderwerpen. Deze aanpak maakt leren niet alleen effectiever, maar ook leuker en uitdagender.
Korte uitleg/onderzoek/bespreking van het onderwerp
Als we met een bepaald programma gaan werken moet er ruimte zijn voor onderzoek, oftewel lummelen in het programma. Probeer uit en maak foutjes, alleen zo leer je een programma écht kenne
Hier geef ik de opdracht waar ze aan gaan werken met het programma en we nemen de stappen door. Leerlingen helpen elkaar waar nodig is (sommige leerlingen leren het programma sneller dan de ander) en ik begeleid ze de goede richting naar het eind product op.
Het presenteren is voor veel leerlingen spannend, maar ontzettend belangrijk: communicatie, feedback ontvangen, zelfvertrouwen, luisteren, betere verwerking van leerstof, samenwerking en creativiteit stimuleren
Mijn doel is om hen niet alleen de basisprincipes bij te brengen, maar ook om hun creativiteit te stimuleren en hen te laten zien hoe ze technologie kunnen gebruiken om hun ideeën tot leven te brengen.
Het geeft me veel voldoening om te zien hoe kinderen groeien in hun zelfvertrouwen en trots zijn op wat ze hebben gecreëerd.
Domein: Digitale informatievaardigheden
Les 1:
We hebben AI gebruikt om beelden uit de middeleeuwen op te vragen. AI heeft vervolgens op basis van die beschrijving een beeld gegenereerd, bijvoorbeeld van een middeleeuwse stad, een kasteel of het dagelijkse leven. Hierdoor konden ik de geschiedenis visueel tot leven brengen en beter uitleggen.
Les 2:
We hebben AI gebruikt om teksten uit de middeleeuwen. Zo hebben wij bijvoorbeeld middeleeuwse verhalen laten nabootsen, waardoor leerlingen een indruk kregen van de taal en cultuur uit die periode.
Les 3:
We hebben eerst de middeleeuwse kaart van Haarlem bestudeerd: stadsindeling, stadsmuren, straten en gebouwen. Daarna hebben we zélf een fictieve middeleeuwse stad getekend, waarbij we stadsmuren, poorten en straatpatronen creëerden, geïnspireerd door de kaart van Haarlem.
Les 4:
Na het bestuderen van de middeleeuwse kaart van Haarlem hebben we specifiek de Amsterdamse Poort bekeken, de enige overgebleven stadspoort van Haarlem. We hebben de architectuur en functies van de poort geanalyseerd. Vervolgens hebben we in Minecraft een replica van de Amsterdamse Poort nagebouwd, waarbij we de details en verhoudingen uit onze studie toepasten.
Domein: ICT-basisvaardigheden
Zo'n beetje elk kind speelt wel eens een game. Maar hoe werkt het nu precies? Waarom is gamen leuk? Wat zijn de voordelen en wat zijn de nadelen? Welke bedrijven zitten erachter? Welke beroepen zijn in deze branche? Vandaag zijn jullie gamedesigners!
Zo begin ik de les en we nemen enkele games door.
Op deze manier laat ik ze nadenken over de games die ze al spelen en de game die zij gaan ontwerpen.
In teams bedenken zij hun eigen spel en werken ze dit uit. En presenteren zij hun ontwerp voor de klas.
Foto's rechts: Emma ontwierp een interessant spel waarbij je in een bos met een lege kom wandelt en op zoek moet naar eten. Bij elke plant moet je onderzoeken of het eetbaar is en zo stel je je salade samen, maar let op sommige eetbare planten zijn verrot!
Domein: Computational thinking
Ben jij een school in de omgeving van Haarlem en zoek jij een vakdocent Digitale Geletterdheid? Mail mij voor de mogelijkheden.
Als je meer wilt weten over mij en de lessen die ik geef ook dan kun je mij een bericht sturen OF ben jij ook leraar en wil je met mij praten over deze onderwerpen dan sta ik daar ook voor open. Maar mij volgen op
Linkedin
voor info over mijn lessen is ook nog een optie.
Voor workshops ben ik beschikbaar.
Verzonden
Oops, er ging wat mis...