Creativiteit is rijkdom en in mijn workshops wil ik kinderen hun creativiteit aanzetten en ontwikkelen, óók met de tools-van-nu die er voorhanden zijn, want smartphones en tablets kun je ook creatief gebruiken (zie mijn workshop gifje maken verderop)
De één heeft veel creativeit en de ander moet graven om het te vinden, de één d.m.v. van tekenen en de ander d.m.v. woorden, en deze verschillen mogen er zijn in mijn workshop. De verschillen vind ik erg interessant, want wát heb ik al veel creaties gezien en geen enkele is hetzelfde! Van Squidgame, Skibbiditoilet, Huggywuggy (of Kissymissy ik weet het nooit), Encanto, the Turtles en van balletles tot en met
de avonturen van superdrol.
Ik wil meer workshops geven, omdat ik vind dat kinderen méér moet creëren.
Lees hier het artikel:
"We moeten spelen, en deze hoogleraar legt uit waarom"
Kinderen krijgen steeds minder tijd en ruimte om creatief te spelen. We leven in een prestatie gerichte maatschappij, waar foutjes maken flink wordt afgeleerd. Ik wil in mijn workshop graag kinderen meer laten spelen met hun creativiteit. Ik wil ze hun fantasie laten gebruiken, ik wil dat ze juist foutjes maken en buiten de lijntjes kleuren. Hun eigen verbeeldingskracht laten gebruiken.
Zie de TED talk van Ken Robinson
"Elk onderwijssysteem op aarde heeft dezelfde hiërarchie van onderwerpen. Iedereen. Maakt niet uit waar je heen gaat. Je zou denken dat het anders zou zijn, maar dat is niet zo. Bovenaan staan wiskunde en talen, dan de geesteswetenschappen. Onderaan staan de kunsten. Overal op aarde".
Starende naar dit fragment besloot ik mijn best te doen om kunsten naar boven te duwen.
De principes bij deze workshops hebben dezelfde basis. Alle drie de workshops die ik aanbied voldoen aan 21e eeuwse vaardigheiden: probleem oplossen, samenwerken, kritisch denken, communiceren en stimuleer ik het creatief denkvermogen.
Daarbij zijn ze gemakkelijk in praktijk te brengen en aan te passen aan thema's van de klassen.
Gifjes, overal op internet zie je ze, maar hoe maak je ze?
In deze workshop laat ik zien hoe dat moet en mogen de kinderen zelf aan de slag d.m.v. stopmotion animatie.
Er kan gebruik worden gemaakt van materialen als potlood/papier, lego, klei, poppetjes etc.
Het enige wat de kinderen zélf nodig hebben is een smartphone, waarmee ze kunnen fotograferen.
Aan het einde van de workshop hebben ze een gifje klaar die je kunt versturen naar familie en vrienden.
Deze workshop duurt 1, 5 uur tot 2 uur
In deze workshop krijgen de kinderen een blanco boekje van circa 4 pagina's en deze mogen zij voltekenen met hun eigen verhalen. Er zijn genoeg boeken ter inspiratie, want de één wil diens verhaal vertellen zoals
het leven van een loser en de ander zoals in bijvoorbeeld
Dogman. Waar hulp nodig is zal ik helpen met het tekenen.
Materialen als potloden, gummetjes, linialen en puntenslijpers zijn aanwezig, meer is er niet nodig om een meesterwerk te creëren.
Het boekje mag mee naar huis of eventueel verder maken bij de volgende workshop.
Deze workshop duurt meestal 1 uur tot 1, 5 uur.
Een Minecraft workshop voor leerlingen van groep 5 t/m groep 8 begeleid door Linda van Bruggen. Leerlingen leren een object na te bouwen in Minecraft. Dit object kan een kunstwerk of Nederlands erfgoed zijn in de buurt van de school. Of wat dacht je van een Minecraftchallange?
Een workshop die voldoet aan 21e eeuwse vaardigheiden:
probleem oplossen, creatief denken, samenwerken,
kritisch denken en communiceren
Naast mijn workshops ben ik sinds 2023 ook werkzaam als vakdocent Digitale geletterdheid in het basisonderwijs via Dé Codeerschool
Lessen in Canva, iMovie, Powerpoint, Minecraft, Stopmotion, Mediawijsheid en nog veel meer.
Wil je hier meer info over? Kijk dan
HIER
Wil jij als school met mij samenwerken?
Neem dan contact op!
Bedankt voor je bericht.
Je ontvangt zo snel mogelijk een antwoord.
Oeps, er ging iets mis!
Probeer het later opnieuw.